ماهان جونم ماهان جونم، تا این لحظه: 16 سال و 5 ماه و 17 روز سن داره
آیهان منآیهان من، تا این لحظه: 8 سال و 2 ماه و 21 روز سن داره

ماهانی وآیهانی قند و نبات

دوستای شاعر و ناشاعررررکمکککککککک

1393/8/19 9:33
1,427 بازدید
اشتراک گذاری

سلام می کنم از روی مهربانی/سلام می کنم از روی شادمانی
سلام می کنم تا جان دارم/که خواننده این سلام را دوست دارم

دوستای نازنینم ماهی نفسم سلام ،هر لحظتون  رنگی رنگی و شااااااااد،محبتبوسامروز از اون روزای الکی شادمه که همش نیشم تا بناگوشم بازهخندونک ..امروزم یه جوریه که فک میکنم همه چی قشنگه،زندگی زیباست ...و این حرفها آرامچراش بماااااااند برا بعد چشمکالان یه موضوع مهمتر پیش اومدهآرام

هفته پیش کلاس اخلاق اسلامی استاد داشت از اخلاق در خانواده صحبت میکرد،رسید به جایی که یه زمانی دخترا رو زنده بگور میکردن ،و داشتن پسر در خانواده نعمت بود،آقایون سر کلاس داشتن برا خودشون بشکن میزدن و کیف میکردن ...گفتم استاد اون مال زمان جاهلیت بود که داشتن پسر  به سبب شرکت در جنگها و رفتن برا چوپانی وکشاورزی و  حمبالی این و اون وافزایش درآمد خانواده  واقعا نعمت محسوب میشد دیگه شامل حال این زمونه و پسرای گردن کلفت از جیب والدین خوار  نمیشه  و داشتن دختر به سبب جنگهای ابلهانه و ناخردانه و احتمال اسارت و بی آبرویی برا دختر و خانواده  هم ننگ بود که الان خدا رو شکر کاملا جاشون با هم عوض شده  کلاسمونم حدود 58 نفریم ،پنج شش نفر خانوم بقیه آقا ،،آقایون که سر درد و دلشون باز شده بود هر کی یه چیزی میگفت تا رسید به جایی که یکی از پسرا به شوخی گفت قدیمیها عجب کار خوبی میکردن دخترا رو زنده بگور میکردن ،الان پر شدن تو جامعه و بازار کار، پسرایی مث منم کار گیرمون نمیاد علاف کوچه خیابون شدیم کی ما بخوایم برا خودمون زن و زندگی بسازیم خدا میدونه سبزمن که طاقت از کفم خارج شده بود برگشتم یه جواب تیز بهش دادم،خفه خون گرفتراضی،یه چن نفر دیگم همین بحث و ادامه دادن و نارضایتیشون از اینکه خانومها جذب کار شدن و علاقه ای به باروری و اهمیتی به اخلاق خانواده نمیدن و وظیفه زن نشستن تو خونه و رفت و روب شوهر و بچه هاش و ...عصبانییکیم پریدگفت استاد قدیمترها خدا گفته بود بهشت زیر پای مادران است الانم همچین چیزی وجود داره با مامانهای این زمونه؟؟؟((!!!!!!!!تعجبتعجب))برگشتم بهش گفتم پ نه پ خدا بهشتو از زیر پای ما کشیده مث فرش قرمز انداخته زیر پای شما کلاس رفت رو هوااستاد دید من خیلی حاضر جوابیمیکنم گفت خانوم پاشو بیا جلو..گفتم استاد چون حرف حساب میزنم باید مواخذه بشم؟؟ترسو،گفت نه شما بیا بشین سر جای من ،کارتون دارم..رفتم نشستم سر جای استاد ،استادهم نشست سر جای من ،یه صندلیم آوردن گذاشتن جلو پیش صندلی من ،همه یکی یکی میومدن مینشستن رو صندلی روبروی من و با من مناظره میکردن،بحثم در مورد اشتغال زن بیرون از خونه و مضرات آن بود،،خدایی منم کم نیاوردم و جلو همشون در اومدم،بین خودمون باشه اونقد فشار بهم اومد نیم سوز شدم از اون روزخندونکیکی نبود از پریز بکشتم بس که حرف زدم زیباراضینیم ساعتم از اتمام کلاس گذشته بود و کلاس بعدی به زور و التماس از رو صندلی کندمون  آخر کلاس استاد گفت درسته فعلا شکست رو قبول نکردیم و بازم معتقدیم اونکه باید مثل چی!!!؟؟((خخخخ من که ملتفت شدم منظورش مثل گاو بودشیطان)) بیرون خونه کار کنه و بیاره تو خونه مرده و زن هم باید بشینه  تو خونه و تولید نسل کنه و بچه هاش رو دینی بار بیاره اما به جرات و جسارت این خانوم که اینقد با جدیت و علم داره با تک تکتون بحث میکنه یه کف مرتب بزنین تا جلسه بعدیتشویقتشویقدیروز پریروز فهمیدم نماینده و تک تک هم کلاسیا دارن خودشونو برا مناظره بعدی آماده میکنن،منم نشستم تو اداره یه شعر از طرز تفکر آقایون امل کلاس نوشتم از تیکه کلام همه استادامم استفاده کردم ،میخوام این جلسه برم براشون بخونم ،دوستای گلم اگه نکته نظر و الحاقیه خاصی دارین بفرمائین تا رو سفید قضیه بشم..

بریم برا شعرم ،بازم میگم نیازمند یاری سبزتان هستمااااااااااااا باااااااااشه؟؟؟محبتبوس

بزارین اول تیکه کلام استادا رو بگم بفهمین موضوع از چه قراره:

یه استاد  با حال داریم  ،برزگر جلالی ،خیلیم آدم 30یا30 ایه یه مدل لاتیم حرف میزنه ،همیشه خدام میگه یه عده گیج و سفیح  و عقب مونده دور هم جمع شدیم تشکیل اجتماع دادیم،کلا تیکه کلامش به همه  نوع قشر گیج و سفیح هستش میگه خودمم گیج و سفیحم که هیج جا ،جام ندادن اومدم شدم استاد شماها که بدتر از منین

استاد رشیدپور استاد زبانمون،خیلی عصبیه کافیه مگس تو کلاس پر بزنه اونوقته که پدر مگس رو در میاره یه چیزیم میگه جرات داری دوباره ازش بپرس،یه قشقرقی بپا  میکنه ترسومیگه بازم بگممممممممم؟؟نفهمیدین ؟؟بازم بگممممم؟؟ گوش کنین عزیزان ،،شما باید بار اول لپ کلامو بگیرین فهمیدین عزیزان؟؟

یه استاد خوبم داریم برا حسابداری ،استاد حسنی، خیلی ریلکسه راه براهم، میگه ببخشیدا .پنج ،شش  جلسست همش سر کلاس رفتیم فک کنم خودم تنهایی بیست سی تا مثبت گرفتمخندونکقرار بود هر کی پنج تا مثبت تو کلاس داشت نمره کامل پایان ترم بگیرهشیطانشیطان

استاد حسین زاده استاد مبانی انسانیمونم با من هم فامیله ،اما بر عکس من،سر کلاس انگار یه بسته لورازپام و دیازپام خورده،میز و صندلی و آدم و اشیا رو با هم جمع میبنده و میگه الی ماشالله،یعنی ربط و بیربط الی ماشالله رو حتما  داره

استاد سام نیا ،خیلی آرام و موقراستاد ریاضی  با تامینه خاص میگه ::یه بارم میگم

همین استاد رزمی،استاد اخلاق هم بلند بلند حرف میزنه صداش خیلی بلنده انگار بلند گو قورت داده، چیزهای حساس و اساسی رو با دستهاش دور لباش پرانتز باز و بسته درست میکنه میگه اینجاشو آهسته میگم...

خوب بریم شعر....

تفکرات یه مرد در مورد زن

بر گردن شکسته مرد هست،دون و آب و سفر و ((الی ماشالله))

زن را چه بود زمختی و سختی و چونان گاو کردن و ((الی ماشالله))

همان به زن نشیند کنج خانه ،((خیلی ببخشیدا))((ای گیجلر ،سفحلر)) بسابد روی خود را با رو شوی و لیف زنانه((ای گیجلر ،سفحلر))

کشد سرمه به چششششم چون ،پیالـــــــــــه    زند ماتییک بر لب چون ،پلنگی آهو دریده!!

دهد فیس و افاده ،کند ناز و کرشمه بر سر گاز         زند تند تند بر هم پیاز داغ و رب و روغن و قسمی از غااااز

بشوید هی بسابد این و آن راااااااااا...                      لباس بچه های خرد و کلان راااااا....

زنم بر پاااا و صورت،،ببرم این زبان راترسو              همان اول دهد حمام مادر شوی گرام را

                               ((گوش کنید عزیزانم گوش کنید،فهمیدید یا بازم بگم؟؟بازم بگم؟؟شاکی))

به بالین پدر شوی جان،،به وقت ناخوشی و عافیت انشالله      

خلاصه رفت و روب بچه های بالدیز(خواهر شوهر )و جاری و الی ماشالله

ببافد شال و جوراب در زمستان شوی خود را 

رود جنگ یخ و برف و حوض خانه تا بشوید ظرف آش و شوربا را

                                                          ((  خلاصه عزیزانم))

بیاید از راه آن مرد سوار بر اسب..    همان مردی که نان باید آورد و لرزه بر تن زن باید آورد2((یه بارم میگم))

زن آن هیبت چون ببیند بر خود بلرزد               در آبگوشت و دیزی زود ببندد

کند چاق قلیان و بیارد چای لب سوز               همان چایی را که همی آرد ،پر رنگ و لب دوز

بماند در پس پستوی خانه آن ضعیفه              نبیند روی او نه ماه و نه حتی یک ستاره

به زن چه درس حساب چند چند است؟؟!!        دو دوتا چارتا یا پنج تا هست؟؟!!

به او چه علم تاریخ و نجومش؟؟!!                 به او چه تایتانیک زن هست یا که مرد هست؟؟!!

به او چه شعر و معرو علم پزشکی                  بر اوست که فقط باید بزاید،..هی بزاااید..

مگر ما چند تا جنگجو داریم؟؟!                          مگر چند تا چوپان خبره داریم؟؟!!

اگر مشدی غلام با پورانش                               چراند زمین اجدادیم با گوسفندانش

گرح(باید)..باشد مرا ده تا پسر که..                  بکوبم با چماق بر فرق مغزش؟!!..

مهم نی من سواد کافی ندارم                           مهم نی اخلاق نیکی چون ندارم

مهم حتی نیست که تو چه خواهی                    غم داری،غصه داری یا که مرض داری

گرسنه ماندی و تشنه بایدم دم بر نیاری            چرا که تو زنی و بایدت پرهیزگاری

اگر پول و بضاعت من ندارم،،                             اگر اخلاق نیک و خوشگلی را من ندارم

اگر کندمیرود دستم به جیبم                               بیا بنشین و بشنو تا که از خود من بگویم

و لیک اما ...خیل چیزها را یکجا بدارم    

                       ((نپیچ بر گرد خویش ،،فهمیدی یا که باز هم  من بگویم؟؟!!))

مثالی میزنم روشن بگردی ای ضعیفم..

مگر من دست بزن چون شیر ندارم؟!                مگر من زبانی تلختر از زقوم ندارم

مگر من تو را بسبانه(بستان آباد ،نام روستایی در تبریز) گردی هی نبردم؟!

مگر من چه باید میکردم که نکردم؟؟!

به تقسیم کار بر شرع و انصاف،همینا برایم بس است      بشور و بساب و بپز و بزا با تو است

مگر نه اینست که خداوند امر گفته                          بهشت زیر پای مادران است        

یه کاری نکن نعوذو بالله خدا هم حرصش بگیره  ((به قول دوستمان))بهشت رو زیر پایت پس بگیره

که با کله بیفتی والهــــــــــــی که  بمیری                      خدا هم آن جهان با تو حسابها داره..(!!))

بیندازم به چون فرش قرمز زیر پایم آن بهشت را      برم دوره بگردم دنبال یار ثانی و زیبا

بیارم چون تو بوایش(پدرش) را در آرم                       برم دنبال صدیقه و سکینه و ثریا

یه در صد فک نکن حرفت برو داره                            خرت میاد و میره چون بار داره

چرا که قانون را هم من  نوشتم                               من من که نه ولی از جنس من نوشتن

بری بالا بیای پایین همینه                                       نزن جوش و نخور غصه،همینه که همینه

بنازم بر خودم هزار بارم احسنت و ماشالله  برم دست بر حدیث و شعر و تصنیف و الی ماشالله

زنم بر طبل و گویم این چنین راست                    همان معروفی را کز رسول پاکمان پا بر جاست

زگهواره تا گور مردان دانش بجــــــــــوی           زن اما بنشین در خانه و ظرف و جوراب بشــــــوی

         ******

چه گفتم من،، چه گفتم!!! خاک در گوورم            به پیش خیل مردان کلاس و استاد مردم

مشخص میشود فردای روزی                           همه بیستن و من صفرم نگیرم

جهنم بیست و صفر،به قول استاد رزمی            آهسته ی آهسته میگویم

                       برادر جان حق با توست...من از ظرف اسید ت سخت  می ترسم...

یا جمله ترکی

ییغیشیبلار دورمه بیر ایده گیجدن سفحدن           اوقدر ایشلیین کی جانیز چخسین بدنن

(جمع شدن دور و برم عده ای گیج و سفیح،برین اونقدر کار کنین که جونتون درآد)

از این دو جمله آخر کدوم بهتره عایاااا؟؟خندونکخندونک

پسندها (11)

نظرات (80)

مامان یاسمن و محمد پارسا
19 آبان 93 10:02
عالی بود افرین فکرشم نمی کردم اینقده شاعر باشی ایسان جون
مامانی نازگلا
پاسخ
قربونت بشم دوست جونی،ممنون شما لطف دارین
مامان یاسمن و محمد پارسا
19 آبان 93 10:02
من مطمئنم که با این شعری که گفتی حسابی شکستشون میدی
مامانی نازگلا
پاسخ
امییییییییدوارممممممممممممم
مامان یاسمن و محمد پارسا
19 آبان 93 10:05
منتظرم ببینم بعد از شنیدن شعرت چه حالی میشن گیجلر و سفیحلر
مامانی نازگلا
پاسخ
خخخخخخخخخخخخخخخ آره جالب خواهد بوووووووودددددد
مامان زری
19 آبان 93 10:23
سلام بر آیسان عزیزم و گل پسرش. اول از همه احسنت به این حاضر جوابیت که خانوما رو رو سفید کردی ثانیا از این شاد بودن امروزت انرژی گرفتم و کلی از دستت خندیدم الان سرکارم نیش منم تا بناگوش باز شده محل کارم هم کتابخونه هست هرکی میاد می گن این خانوم حتماً یه چیزیش هست. متاسفانه طبع شعری ندارم یه چند تا جواب درست حسابی به این آقایون بدی.
مامانی نازگلا
پاسخ
سلاااام عزیزم قربونت بشم،نوش جونت انرژی که گرفتی و خنده بر لبت،ایشالله همیشه به همین روال همینکه انرژی دادی خوبه گلم،میسی
مامان شیدا
19 آبان 93 10:35
سلام عزیزم خوبی ماهانی جونم خوبه ؟ بابا ای والله کلی کیف کردم دست مریضا داری بانو
مامانی نازگلا
پاسخ
ای خداای من،شیدا جووووووووووووووونم خود خودتیخوبی عزیزم،الینا جون نازنینم خوبه،،چقد خوشحالم که اومدی گلم،،ایشالله که امیدوارم برقرار نت بشی
بی هنر
19 آبان 93 11:13
بعععععع
مامانی نازگلا
پاسخ
عجبببببببببب!!!عجب پر محتوا بود،ممنوووووووووون
مامان گل پسر
19 آبان 93 11:41
ايول آيسان جوووووووووووووووووووووووونم ايول
مامانی نازگلا
پاسخ
دی فدااااااااااااااتتتتت
مامان گل پسر
19 آبان 93 11:42
آيسي جونم ديروز كه شعرت رو آوردي برام با صداي گرم خودت خوندي كلي خوشحال شدم و از اينكه نظر منو در مورد شعرت قشنگت پرسيدي خيلي خوشحال تر شدم
مامانی نازگلا
پاسخ
فدات شم برا منم جای خوشحالیه که یه دوست ناب و ناز مشترک تو وب و اداره دارم،قربونت بشم
مامان گل پسر
19 آبان 93 11:42
فددددددددددددددددددددددددددااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااي تووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
مامانی نازگلا
پاسخ
قربوووووووووووووووووووووووون یوووووووووووووووووووووووووو عجییییییییییجمممممممممممممم
مامان گل پسر
19 آبان 93 11:42
آيسان اين پسرها خيلي پر رو شدن . ايول كه جوابشونو دادي و سر جاشون نشوندي
مامانی نازگلا
پاسخ
بی ادباااااااااااااااااااااااا
مامان گل پسر
19 آبان 93 11:43
ميگم يه صندلي هم برا من پيش خودت بذار تا بيام باهم دوتايي اين مذكر جماعت رو خوار و خفيف كنيم . منم از اين مذكر جماعت دل پري دارم .
مامانی نازگلا
پاسخ
آره نگااااااااااااری بیا که اینا این جلسم پر رو شده بودن
مامان گل پسر
19 آبان 93 11:45
چقد استادهاي شما تيكه كلام دارن ماشالا . ما فقط يه استاد داريم كه با اينكه خانوم هست اما تند تند درس ميده و هيچكس هيچي نميفهمه از گفته هاش . بعد زود زود ميگه قبوله عاغا؟؟؟؟؟؟؟؟ مام ميگيم قبوله .
مامانی نازگلا
پاسخ
خخخخخخخخخ خیلیاشم که تیکه کلام نیستن که مثلا استاد رشید پور حرصی میشه اینجوری حرف میزنه ،یا استاد سام نیا از دست گیج هوشیای کلاس کلافه میشه،قیافه پر از علامت سوال بچه ها رو میبینه طفلی میگه دوباره میگم قبوله عاغااااااا
مامان گل پسر
19 آبان 93 11:51
از دو جمله ي آخر بالايي بهتره
مامانی نازگلا
پاسخ
میگم نگاری اشبینه میگه این جمله یه جور کینه تو دل مذکریون کلاس میکاره ها اینجوریه؟؟؟
مامان آیسو وآیسا
19 آبان 93 11:53
مامانی نازگلا
پاسخ
فدااااااااااات گلم ،چقد دلتنگت شده بودم
مامان آیسو وآیسا
19 آبان 93 11:55
آفرین به آیسی جووووون حاضر جواب خووووووووووووووووووووووودمان
مامانی نازگلا
پاسخ
قربون یو دوست جوووونی خووووودم
مامان آیسو وآیسا
19 آبان 93 11:56
عجب کاری کردی جواب اون پسره بی ادبو دادی ....زنده به گور کردن دخترها
مامانی نازگلا
پاسخ
بی ادب آقایر مجد،بی تربیت،زشتوووووووووواح اح اح یادم افتاد قیافه نکرش
مامان کارن( رزیتا )
20 آبان 93 8:18
ای ولا بابا ای ولا طبع شعرم که داری ماشالا جراتتم که بیسته 30آ30 میخونی
مامانی نازگلا
پاسخ
آله خب هزار ماشالله هم بشه
مامان کارن( رزیتا )
20 آبان 93 8:22
فقط ما سبک شعرتو نفهمیدیم ها سپید بود شعر نو بود غزل بو مثنوی بود عایااااااا؟؟؟؟ هر چی که بود زیبااااا بود ولی من میدونم تو آخرش سرتو به باد میدی دختر جلو اون همه نره............. کم نیاورده بلا
مامانی نازگلا
پاسخ
سبک من در آوردی بود خخخخ سفید و سیاهم ولش کن تو قرمز بخون همم همینو میگن
مامان عسل 
20 آبان 93 8:43
سلام عسسسسسیییییییسم خوبی فدااااااااتشم صبح شماهم عااااااااااالی جیگرببین شعری که نوشتی خیلی باحال بودخیلی خندیدم بعدچندروزاذیت عسل یه خنده به لب مااومد......راجع به اون جمله هم که پرسیدی خوب معلومه آخررری
مامانی نازگلا
پاسخ
سلااااام خانوومممنون نوش جوونت ،الهی که همیشه لبت شاد و خندون باشهعجییجمممممممممم
مامان عسل 
20 آبان 93 8:50
رااااااااااستی نظرشوشوروهم پرسییییییییییییییدی؟
مامانی نازگلا
پاسخ
شوشو عاغاااااااااا،،تمام کمااال،،اونروز داشتم بهش تعریف میکردم همچین با تحسین نگام میکرد همچین اشک شوق و تشویقتو چشاش بود که خدا می دونه
niloofar
20 آبان 93 14:13
دختر تو رفتی اونجا درس بخونی یا با این جماعت گیج و سفیه بحث کنی؟؟ خخخخ امان از دست تو ولی خوشم اومد از تیکه ت خخخخخخخخخخخ. فرش قرمز زیر پای مردا
مامانی نازگلا
پاسخ
هر دو تا با هم الهی کوفتشون بشه،تو کمرشون بخوره فرش قرمزه و زرد و آبی و الوان
♥بابایی و مامانی♥
20 آبان 93 21:42
هههههههههه بسی باز با این طبع طنز که جدیدا شاعری هم بعش اضافه شده شاد شدیم پس همگی با هم ای لاوی یو ایسانی
مامانی نازگلا
پاسخ
لیلااااااااااااییمن از اول شعر نمیگفتم عایاااااااا؟؟!!شعر چشم ابروی ماهان و برد تراختورو کی سرود عایااااا؟؟؟به تو هم میگن دوست؟؟!!
♥بابایی و مامانی♥
20 آبان 93 21:49
تو خودت اخرشی ایسان جونم اخه ما همه شاگرد خودتیم استاد در حد واندازه ما نیست بخوایم باشماسر میز مشاعره بشینیم..... امااااااااااا از طرف من چند تا فوش بوق دار زبون اصلی منظورم ترکیه به اون جمیع سفحلر بگو اون خون اذری من رو به جوش نیارن که من مثل ایسان جونم با شعر جواب نمیدم وارد عمل میشم یکی نیست بگه تو این دنیا همه چیز رو که شما گرفتید بهشت هم مال خودتون ههههههه ببخشید دیگه خونم به جوش اومد
مامانی نازگلا
پاسخ
ای جااانم، قربانون اولوم لیلا جانم،سیز بوییمیز سیز،عزیزیمیز سیز چقدم عصبی شدی لیلایی خخخخخخخخ از قول تو چند تا فش هم یه جوری جا میکنم تو شعره نثارشون میکنم اگه به اوناست بهشت که هیچی جهنمم مال خودشون
♥بابایی و مامانی♥
20 آبان 93 21:52
راستی واسه بستان اباد پایه ام حسابی ها رفتی خبرم کن[چشمکراستی یه سی کیلومتر بعد از بستان اباد یه ده به اسم دوزدوزان هستش که اصلیت ما به اون ده بر میگرده میشناسی اونجا رو
مامانی نازگلا
پاسخ
ای به چشششششششششششممممممم عزیزم، چه شود اگر شوددوز دوزانو اسمشو شنیدم اما تا حالا نرفتم از نزدیک ببینم،ولی مطمئنم جای خیلی خوبی باید باشه که کسایی به خانومی و نازی شما ازش اومدین
♥بابایی و مامانی♥
20 آبان 93 21:53
موفق باشی ایسان جونی تو میتونی پوزه همه این قدرت طلب هارو به خاک بزنی
مامانی نازگلا
پاسخ
فدااااایی داری دوست جونی
مامان هانا و آریا
21 آبان 93 1:58
سلام عزیزممم دیدی آپ کردم ممنون از کامنتت گلممم
مامانی نازگلا
پاسخ
سلاااااااااااام ،اومدم پستت،اما کامنت نزاشتم امروز ایشالله حسابی میام پیشت..فدااااااااااااات،منم ممنون
مامان هانا و آریا
21 آبان 93 1:59
واااایی آیسانیییی چقدر خوب که انقدر حاضر جوابی بسی خوشمان آمددد
مامانی نازگلا
پاسخ
کاری که از دستم بر میاد ،بیشتر از این دیگه نمیتونم خودتون به بزرگیتون ببخشین
مامان هانا و آریا
21 آبان 93 2:00
ببین چیکار کردی استاد کم آورده آفرین دوست شجاعممم
مامانی نازگلا
پاسخ
خب دیگه اینجوریاست خب فداااااااااااااااات
مامان هانا و آریا
21 آبان 93 2:01
بابا شاعرررر طفلک اونایی که دارن خودشون و برای مناظره آماده میکنن
مامانی نازگلا
پاسخ
بعضیاشون شنیدن براشون شعر نوشتم انصراف دادن از مناظره
مامان هانا و آریا
21 آبان 93 2:02
از دو جمله آخر جمله اولی و بیشتر میدوستم البته هر چی خانوم شاعر بگن همون خوبه
مامانی نازگلا
پاسخ
قربونت خودمم اولی رو بیشتر دوست دارم ،معمول روز هم این روزها هستش
مامان هانا و آریا
21 آبان 93 2:03
آیسان جون یعنی میخوای همه این شعرو مقابل بقیه بخونی
مامانی نازگلا
پاسخ
بللللللللله با قدرت تمام
مامان هانا و آریا
21 آبان 93 2:05
موفق باشی دوست خوبمممم مگر تو از حقوق ما خانوما دفاع کنی والااا
مامانی نازگلا
پاسخ
قلبووووونت بلم دوستم هستم تا دنیا هست
مامان هانا و آریا
21 آبان 93 2:07
راستی ماهان عزیزو ببوس
مامانی نازگلا
پاسخ
ممنون گلم شیرین کام باشی
مامان ریحانه
21 آبان 93 8:45
آیسااااااانییییییییخخخ اشک شوقمه واااااااا.. چی کردی دخترررررررررر!!!!!
مامانی نازگلا
پاسخ
خودتم که حسابی دلت خونه خانووووماشک شوقتو
مامان ریحانه
21 آبان 93 8:46
بیار این زبونتو من ببوسسسسسسسسسسسسممممم آیسان،خوب حقشونو میبزاری کف دستشوووووووووووون این بیریختها روووووووو
مامانی نازگلا
پاسخ
خب بیفرما اینم زبونم بیا بماچش
مامان ریحانه
21 آبان 93 8:48
منم اگه به جای تو بودم خوش میشدم با این طبع شعرم خخخخخخخخخخخ
مامان ریحانه
21 آبان 93 8:50
میگما آیسی میخوای بسیج شیم بریم استاد و کل مردای کلاستونو اسید پاشی کنیم هاااااااااااان؟؟؟
مامانی نازگلا
پاسخ
نه بابا گناه دارن بزار تو دوره زمون ما زیر بال و پرمون چند صباحی بگردن
مامان ریحانه
21 آبان 93 8:52
بمیری آیسان ،عجبم حاضر جوابی،اون بهشت و فرش قرمزو کشیدن از زیر پای زنا و انداختن زیر پای مردا رو فقط صدتا فیلسوف صد روز باید مینشستن و در موردش فک میکردن اون پ نه پ ت هم تو حلقم خیلی وقته ازش کار نکشیدم
مامانی نازگلا
پاسخ
خخخخخخخخخخخخ چیکار کنم،راست گفتم خب آخه اون چه سوالی بود کرد
مامان ریحانه
21 آبان 93 8:53
شعرت اونقد قشنگه که دیگه نیاز به الحاقیه و کم و کاست نداره همینو بخون...برا دوست جونی خودم و پسر ماهشششششششش
مامانی نازگلا
پاسخ
قلبوووووووووووونت عجییییییییج دلللم
مریم مامان دونه برفی
21 آبان 93 9:51
سلام آیسانی دو روز نیست رفتی دانشگاه هااااا کل منطقه رو به تنگ آوردی ..الی ماشاءا...
مامانی نازگلا
پاسخ
کلا سوات اینجوریه دیگه منم که با سوات خیلی کلهم عرض منطقه رو زیرو رو کردم ماشالله
مریم مامان دونه برفی
21 آبان 93 9:52
ولی از اینکه کم نیاوردی خییییییییییییلی خوشم اومد ..آی میچسبه این کل کل کردنا آی می چسبه ...
مامانی نازگلا
پاسخ
چقد عزت و جلالم تو کلاس بالا رفته اونو بچسب،اون چقد چسبیده
مریم مامان دونه برفی
21 آبان 93 9:57
راستش واقعا میخوای تماااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام این شعرو تو کلاس بخونی .. اگه راستشو بگم با اون چاقوی شوهر کش منو نمیکشی والله من هرچی دنبال وزن و قافیه گشتم نتونستم چیزی پیدا کنم جز چند بیتش . حالا اگه شعر نو بود یه چیزی راستش می ترسم این شعرو بخونی پاک آبرومون تو دنیای مردان بر باد بره اون فرش قرمزه که هیچ فرش رنگین کمونی رو هم دیگه بهمون ندن تو رو خدا به زبون غیر شعر باهاشون مذاکره کن
مامانی نازگلا
پاسخ
خاک تو گورت مریمی تو چجور خوندی که وزن و کیلو پیدا نکردی خدا میدونه خودم باید بیام آنلاین براتون کشیده هاشو مکثهاشو بخونم حال کنی،در ضمن نکنه تو داخل پرانتز و سبزارو توضیحاتم به شعر اضافه کردی هاااان؟؟؟!!! شماره میدم بیا برام بخون ببینم چجوری خوندی تووووووووو
مریم مامان دونه برفی
21 آبان 93 11:53
تورو خدا شعر نخون خواهش میکنم....
مامانی نازگلا
پاسخ
کوفته بنویسم چی اونوووووووووووووخ هااااااان؟؟؟
❤مامان سونیا❤
21 آبان 93 14:09
ایول آیسانی تو میتونی تو حتما میتونی حقشون رو بگذار کف دستشون
مامانی نازگلا
پاسخ
فداااااااااااااایی داری دوستم،با تشویقهای شما حتما که
❤مامان سونیا❤
21 آبان 93 14:11
خیلی عالی بود کاش منم اونجا بودم و خیط شدن آقایون رو میدم و لذت میبردم و حسابی تشویقت میکردم حیف که نیستم موفق باشی
مامانی نازگلا
پاسخ
گل و بلبل به جایتان سببببزززززززز گلم،بودن دوستانی که کف و سوت و هورا کشیدن،خوشنود و مغرور گشتیم
❤مامان سونیا❤
21 آبان 93 14:14
دست درد نکنه با این پست توپت کلی سرحال شدم با خوندنش انشالله نتیجه مناظره و مذاکره رو برامون بگذار بنویس چطوری حالشون رو گرفتی تا بازم خوشحال بشیم
مامانی نازگلا
پاسخ
ای قربونت بشم عزیزم که همگی از دست این مرد جماعت عاصی و دنبال دماغ سوختگیشون هستیم بهت قول میدم کم نیارم
مامان گل پسر
22 آبان 93 8:44
مثلا جمله ات كينه بكاره . چي ميشه مگه ؟؟؟ چه كار ميتونن بكنن؟؟؟؟ نه كه الان كينه اي نيستن از خانوما .
مامانی نازگلا
پاسخ
آره والا همینو بگو،برن به درک کینه ای بشن یا نشن..اح اح اح اح احححححححححح
مامان گل پسر
22 آبان 93 8:49
آيسان يه شعرم واس فيلمي كه استادتون آورده در كلاس نشون داده بنويس . استاد خیلی بی شعور و تحجری عمل کرد اونروز نگار خودشم مخصوصا اینکارو کرد که موضوع بحث قبلی ادامه نداشته باشه،انگاری بهش رسونده بودن موضوع شعر و مقاله رو..ولی من کم نمیارم حسابشو میرسم
مریم مامان دونه برفی
22 آبان 93 9:51
آیسانی احساس میکنم ناراحت شدی . راستش دیشب همش میومدی تو فکرم همش میگفتم نکنه یه وقت ازم دلگیر شده باشه. تو رو خدا منو ببخش اگه ناراحتت کردم . حق داری شاید من نتونستم درست شعرتو بخونم در هر صورت حلالیت حلالیت
مامانی نازگلا
پاسخ
مریمی خیلی خوشحالم که یه شب تا صبح عینهو مار رفتم تو رختخوابت بد خواب شدی((بد جنسم خوددددتیییی))بابا مریم من کیفیت جنبم خیلی بالااااااست..بعلههههه عجییییییجمی ما فرق شوخی و کینه رو زود میفهمیم ننه بس که کلاس دیده ایم
مامان عسل 
22 آبان 93 10:47
ازدست تو.....راجبه عاااااااااقاااااااااا جدی گفتی؟خیلی باحالییییییییییی
مامانی نازگلا
پاسخ
آره خدایی،شوشو جونی خدا رو شکر خیلی با هام پایست..چیزی از هم مخفی نداریم
مامان
24 آبان 93 10:02
یعنی به به یعنی آفرین یعنی احسنت
مامانی نازگلا
پاسخ
میییییسی عجیییییییییییییییییجممممممممم
مامان
24 آبان 93 10:05
ما نفهمیدیم شماها درس میخونین یا رو کم میکنید خخخخخخولی روی جماعت مرد رو هر جور کم کنی بازم سر شو نوبا لا میارن میگن بگو مرد دهنت پر میشهاز بس خود شیفتن
مامانی نازگلا
پاسخ
در دنیای ما دومی واجتر از اولیه مگه نه؟؟؟عجب موجوداتین این جنس نر بد و بد قواره،اح اح اح اح احححححححححدور از جون شوشویی و داداشیا و پسملی
مامان
24 آبان 93 10:10
ولی خوش بحال ماهان با این مادر پر انرژی .کدبانو نیستی که هستی مدافع حقوق بشر نیستی که هستی
مامانی نازگلا
پاسخ
عجیجم ممنون از تعریفات،آشپزی و شاعری یادت رفت..فقط محض یادآوری گفتما وگرنه خودپسند که نیستم
مامان بردیا اریایی
25 آبان 93 3:17
الهی خدا بگم چیکارت نکنه ایسان دمت گرم بابا شاعر هم که بودی عایا؟؟؟؟
مامانی نازگلا
پاسخ
خب بعله دیگه ما از ده انگشت بیستاشو هنرمندیم خخخخخخخخخخخخ
مامان پرنسس وشاهزاده کوچولو
25 آبان 93 4:07
سلام عزیزم خوبید ممنون از اینکه به یادمی وشرمنده که نگران بودید فداتون بشم ما خوبیم با اینکه فصل پاییز وبچه ها مرتب سرما می خورن که دیگه برام عادی شده به راحتی باهاشون کنار میام خودم هم یه کم روحیه م خسته بود کارامم زیاد بود مخصوصآ خیاطی ابن موضوع باعث میشد نتونم به کار خونه برسم این بود که اعصابم می ریخت به هم وحوصله هیچی را نداشتم شب هم که تا می خواستم بچه هارا خواب کنم از خستگی خودم زودتر خوابم می بردممنون از شما آبجی گلم ببخش آیسان جون الان دیروقته بازم میام فکر کنم چندتا پست ندیده باشم شرمنده به خدا
مامانی نازگلا
پاسخ
سلام گلم،ممنون که اومدی و خوشحالم که خودت و بچه ها خوبین نگران شده بودم که دوباره محمد رضا یا فاطمه مریض و تبدار و اسهالی شدنخدا رو شکر که خوبین و فقط خستگیه علت غیبتهات،ایشالله اونم بزودی حل میشه و با انرژی و شاد میشی ..مهم خودتون و سلامتیتونه عزیزم
مریم مامان دونه برفی
25 آبان 93 9:29
پس که دوست دارم دیگه شیطون بلا تو هم که بدجـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــنـــــس البته بگما وقتی رفتم تو رختخواب نه آیسانی دیدم و نه می شناسم تخت گرفتم خوابیدم . اون که گفتم مال قبل خواب بود.
مامانی نازگلا
پاسخ
خدایی من بد جنسمممممم؟؟؟!!نیگاه به این چش و ابروی من بنداز بعد بگو من بدجنسم عایا؟؟؟؟ خب یادم باشه منبعد خواستم اذیتت کنم هفت هشت شب بیام سراغت که بزنم به هدفالان یه ذله بدجنس شدم
مامان کارن( رزیتا )
25 آبان 93 11:02
آخرش گفتم زیباااااا بود ندیدی اونو ؟؟؟ خو زیبااااا بود بوخودا دیگه چرا ناراحت میشی حالا
مامانی نازگلا
پاسخ
عه ه ه ه وا رزیتا جونی چرا برچسب عصبانیت میزنی بهم،من اینهمه نااز،خوب،،مهربون،تازشم دیروز رفتم موهامو کوتاه کردم ،پر کلاغیامو زدودم،الانم دو تا روبان قلمز خوشگل رو موهام زدم کی عصبانی شدم مننن؟؟!!! استرسم از دادن سرم به باد بود خخخخخخخخخخخخخخخ
مامان الهام
26 آبان 93 23:46
سلام خانومی/ بابا ایول داری. شعرت واقعا زیبا و باحال بود. واسه خودت یه پا هنرمندیا. خوب حال شون رو گرفتیا. دمت گرم
مامانی نازگلا
پاسخ
سلام الهام خانوم عزیززززززززززممنون گلللللللللللم لطف داری
مامان هانا و آریا
27 آبان 93 11:20
آیسان جونم خوبی؟ یه خبری از خودت بده ببینم چه کردی شعرت و خوندی عایا؟
مامانی نازگلا
پاسخ
سلام عزیزم،فدااااااااااااات..آره خوندم و حسابی کلاس تحت تاثیر قرار گرفت حالا مثبت منفی ضربدر نمیدونم فقط تشویق بود و تشویق و تشویییییییییییققققق
مامان امیرعلی
27 آبان 93 12:11
بابا تو دیگه کی هستی
مامانی نازگلا
پاسخ
عجیییییییییییییجممممممم
مامان امیرعلی
27 آبان 93 12:12
واقعا ایول داری با این شعرت ماشالله از هر انگشتت هزار تا هنر می ریزه
مامانی نازگلا
پاسخ
ای جونم قربونت بشم لطف داری شوشوووووویی بیا بردار ببریم این همه تعریف تمجیدوووووووو
مامان امیرعلی
27 آبان 93 12:13
عزیزم برو جلو و همچنان محکم باش ما همه پشتیتیم اگه کمک خواستی بگو الساعه خودمونو برسونیم آبجی
مامانی نازگلا
پاسخ
رو چشم خانوووووووووم حتماااااا،،ممنون به پشت شماست که دلم و پشتم گرمه
مامان آروین(مهناز )
28 آبان 93 11:23
سلام آیسان جونم و ماهان عزیزم
مامانی نازگلا
پاسخ
سلاااام عزیز دلمممممممممممم،خوبی مهناز جونی
مامان آروین(مهناز )
28 آبان 93 11:25
ایول آیسان جون شعرت بیست بیسته خیلی عالیه خدا کنه همیشه اینقدر شاد باشی و ذوقت بترکه و شعرت فوران کنه عزیزم
مامانی نازگلا
پاسخ
ای قربووووووووووونت بشم عزیززززززززززم،چقد چسبید سر صبحی
مامان آروین(مهناز )
28 آبان 93 11:29
یاد زمان دانشگاه خودم افتادم منم خیلی حاضر جواب بودم ولی طبع شعر نداشتم یادش بخیر زمانیکه تنبلای کلاس میخواستن از زیر کوئیز در برن ( پسرا ) من قاطعانه میگفتم ما جلسه آینده امتحان نمیدیم دروغ میگفتم یه امتحان دیگه داریم استاد هم مجبور میشد زیر حرفش نزنه دیگه هیچی امتحانه رو میگرفت و همه آقاایون دشمنم شده بودن بیا و ببین
مامانی نازگلا
پاسخ
آخی عزیزم،چقد حال میکنم دورو برم پر از شر و شیطونه آی حال میده آدم اینجوری دم خور داشته باشه
مامان آروین(مهناز )
28 آبان 93 11:31
به نظر من هم شعر بالایی قشنگتره چون مضمونش به این اتفاقات اخیر ربط داره عزیزم بازم میگم طبع شعرت خیلی عالیه امیدوارم بخونی و موفق بشی عزیزم حتما بیا و برامون بنویس کی میشه یعنی؟ من از الان دارم لحظه شماری میکنم
مامانی نازگلا
پاسخ
مهناز جونی من دو تا بیتم خوندم گفتم میل هر کس هر کدومو کشید واسه خودش نوش جونش خدایی مهناز از روزی که شعرو خوندم یه جورایی حق آب و گلم تو کلاس فوران زده رفته بالا
مامان عسل 
28 آبان 93 15:44
آپم بپربیادوست جونی شاعرررررم
مامانی نازگلا
پاسخ
چشمممممممممممم دوست خوبم
مامان پرنسس وشاهزاده کوچولو
29 آبان 93 0:30
سلام عزیزم آیسان جون خوبید گلم؟ ماهان جون وهمسری خوبن؟ وااااااای که چقدر دلم براتون تنگ شده بود البته میومدم یه کوچولو وزود می رفتم آخه موقعیتم اصلآ خوب نبود ببخشید به خدا خیلی زیاد گرفتار شدم وی فراموشتون نمی کردم
مامانی نازگلا
پاسخ
سلام ناهید گلمممنون همه خوبن جز خودم که حسابی ویروسی و میکروبی شدم قربونت برم برا منم همینجوریه شما جزو دوستای فراموش نشدنی هستین خانومی
مامان پرنسس وشاهزاده کوچولو
29 آبان 93 0:32
آیسان ترکوندیاااااااااااا روسفیدمون کردید چندتا مثل شما زنان حاضر جواب در مقابل این نامردهای از خود راضی بایستن دیگه جرآت ندارن حرف بزنن ودمشونو می ذارن رو کولشون ومیرن آفرین آیسان خودت زنی یه زن نمونه
مامان پرنسس وشاهزاده کوچولو
29 آبان 93 0:33
یعنی من منفجر شدم از خنده اون تکیه کشیدن بهشت از زیر پای ماو.............. خوب جواب دندان شکنی دادید وبه جا بود
مامانی نازگلا
پاسخ
الهی نوش جونت عزیزم،بخند اما دیگه ضرر نزن بترکی شوشو تو خرج بیفته بیاد منو ترورم کنه کهوالا ناهیدی کلا نمیتونم دندون رو جیگر صاب مردم بزارم چیزی نگم
مامان پرنسس وشاهزاده کوچولو
29 آبان 93 1:56
آیسان شعرات خوب وعالی بود مفهموماتت خیلی خوب بود ولی یه کم باید تغییر وتحولاتی بهش بدید وروان بگید وتقریبآ هم قافیه باشن مثلآ: زن بیچاره آن هیبت ببیند هی بلرزد ........... کند قلیان چاق وچای لب سوز همان چایی که باشد پررنگ لب دوز نبیند روی او ماه ونه حتی یک ستاره...... مشدی غلام با پسرانش به نظر من بهتر خوانده میشه چرانداین زمین با گاوهایش مهم این نیست سوادم نم کشیده مهم این هست اخلاقم فصیحه(منظور زبان آور) مهم این نیست در دل تو چه داری گهی غصه گهی غم یا مریضی گرسنه ماندیُ تشنه،نیاری بر زبان آری؛ چرا که تو زنی ومظهر این استقامت اگر پول بضاعت من ندارم مهم این هست که گنجی پربهایم اگر کند می رود دستم به جیبم ولیکن شک نکن دنیا همین است بیا بنشین که از خود من بگویم ببینی چه چیزهایی که یک جا من بدارم مگر دست بزن چون شیر ندارم زبانی تلختراز زقوم ندارم(عزیزم اینجا تو بیت معلوم هست که مخاطب کی هست پس لازم نیست به من اشاره کنید حذف بشه به نظر من قافیه قشنگتره البته نظر من این بود) مگر تورا به بسبابه گردی من نبردم وآیا چی باید می کردم که نکردم؟؟؟؟؟؟؟ نه این هست که خداوند امر کرده ست؟........... نکن کاری خدا حرصش بگیره بهشت را زیر پایت پس بگیره که با کله بیفتی واااای بمیری خدا قهرش بیاد انوقت حساب پس بگیری؟ خدا با تو حسابها دارد ای زن شکایت وگلایه دارد ای زن!!!!! بیندازم بهشت را زیر پایم چو فرش قرمز کنم از بهره خود یاری زیبا وخوشگل بیاد یارم، چه روزگارت تار گردد کنی حُق حُق ثریا برنگردد یه درصدفکر نکنه حرفت حسابه حسابگر اونه که فکرش حسابه یه وقتی فکر مکن خرت میاد ومیره به این فکر کن که قانونم همینهه چرا که قانون را من نوشتم ولیکن نه یکی دگر از جنس من نوشته ایسانی ببین این ها خوبن تغییر بدی البته ببخشید دخالت کردم چون خود شما خواستید نظر بدیم ما هم اطاعت امر کردیم
مامانی نازگلا
پاسخ
عزیزززززززززززززززززززززززززممممممممممممممممممممممممم من شعرمو تا کردم گذاشتم جیب کوچولوی پشت شلوار جینمفداااااااایی داری دربست و مخلللص عالی بود نشستم خوندم کیف کردم
مامان پرنسس وشاهزاده کوچولو
29 آبان 93 1:57
خوب حالا ایسانی شعر اجرا شد یا هنوز نه؟ فکر کنم من خیلی دیر رسیدم انشالله که دماغشونو به زمین برای بار دیگر مالیدی
مامانی نازگلا
پاسخ
بعععععله اما همون شعر بی بیت و قافیه خودمو خوندم چون اصلاحیه ها دیر به دستم رسید اما کل کلاس ذوق زده شده بودن،مذکرها بیشتر از مونثها هیجان زده شده بودن و کف و کر میزدن
مامان پرنسس وشاهزاده کوچولو
29 آبان 93 2:00
جمله آخر آخر بهتره چون جمله اولی را بشنون فکر می کنن کارشون خیلی خوبه وترسی انداختن تو تنمون وهمچنان اعتماد به نفس کاذبشون بالاتر میره
مامانی نازگلا
پاسخ
ای ول راس میگیااااااااهمون دومی بیتره
مامان پرنسس وشاهزاده کوچولو
29 آبان 93 2:02
ودر اخر یه ماچ آبدار بر لبان خوشگلت ولپای سرخ ماهانی بیا بغلمشب خوش
مامانی نازگلا
پاسخ
ممنووووووووووون خاله جونی عزیزززززززززززز
فرشته مامان نیایش
29 آبان 93 11:51
ایول بابا آیسان جون با این طبع شعریت.... کلی حال کردم و خندیدم. بابا تو دیگه کی هستی؟؟؟؟؟؟؟؟ دست این مردهای پر رو را از پشت بستی...
مامانی نازگلا
پاسخ
سلاااااااااام خانومی چه عجب شمااااااااااااا؟؟؟؟؟!!!!!!1 فک میکردم تارک دنیا شدین خدای نکردهبــــــــعله دیگه اینجوریاس نشستین تو خونه من دارم کیلو کیلو وزن کم میکنم برا دفاع از حق و حقوق خانوما،الهی خدا عمرمو طولانی و با عزت عطا بفرماید بگو آمین
سمانه مامان سروش
29 آبان 93 16:32
مامانی نازگلا
پاسخ
زحمت بکش یه ذره کمک کن خخخخخ
مامان صدیقه
1 آذر 93 8:24
سلام عزیزم .اسم پسر منم ماهانه.ولی پسر من کوشولوهه.شش ماهشه.از حاضر جوابیتون خوشم اومد
مامانی نازگلا
پاسخ
سلام خانوم،اومدم دیدمش خدا براتون ببخشدش ایشالله بازم تشریف بیارین خوشحال میشم
مریم مامان دونه برفی
1 آذر 93 10:57
سلام آیسانی پس چی شد نتیجه این شعر بلند بالا ابرو کمونت خوندی ؟ هیچیت نشد ؟ اسیدی پسیدی چیزی نپاشیدن رو صورتت ؟ مامنتظر هیجانیماا
مامانی نازگلا
پاسخ
سلام به روی نشستت خخخخخخخخخ شعرو تو کلاس استاد برزگر همون که گیج و سفیح میگه خوندم دعوتم کرد برم تو روزنامشون شعر طنز بگم کلا هنرمندیم از هر ناخنم پول میریزه،راستی بازار شعر طنز چنده الان عایا؟؟؟؟؟؟
لیلا مامان پرنیا
3 آذر 93 9:11
کجاااااااااااااااااااااااااااااااااااااایی خانم یه بوقی زنگی یه رخی بنما
مامانی نازگلا
پاسخ
قربونت بشم چن روزیه مریض بودم شدید در بستر بیماری،بعدم تولد ماهان و الانم هزار تا کار عقب مونده کاش یه چن ده نفری بیان کمک
مامان ناهید
3 آذر 93 9:58
سلام عزیزم این چند روز نبودی الان هم فکر کردم نیستید ولی هستید قالب نو مبارک یاد اون روزهای اولی افتادم با همین قالب خوبید خوشید؟؟؟؟؟؟؟ خبری بدید از خودتون
مامانی نازگلا
پاسخ
سلام ناهید عزیزم الان اومدم ویرایش قالب کنم همه چی به هم خورد کلی الان دمغغغغغغغغم